loading...
ای سی تی. پیشرفت .سرعت .صرفه جویی
خسرو بازدید : 98 یکشنبه 17 مرداد 1389 نظرات (0)
طرح ICT روستایی درزندگی روستائیان، تحول اساسی ایجاد می کند

معتمدی: در نشست سران جامعه اطلاعاتی تعهداتی به جامعه جهانی داشتیم که یکی از آن به مناطق محروم و تجهیز آن در جهت تحقق عدالت اجتماعی بود . فکر می کنم این طرح در دنیا منحصر به فرد است و الگویی مناسب برای توسعه ICT روستایی در دنیا خواهد بود .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین نشست دفاتر خدمات ارتباطی روستایی گفت: ایجاد دفاتر خدمات ارتباطی و شبکه مخابراتی مناسب در روستاها، لازمه شکل گیری دولت الکترونیک در روستاها نیست بلکه ضروری است کلیه دستگاه های ذیربط ساختار لازم برای این امر را فراهم آورند .
به گزارش ایسنا، دکترمعتمدی اظهار داشت: در سال 57 روستاها دارای ارتباطات تلفن ثابت 312 عدد بودند که تعداد آن تا تاریخ 5 دی ماه سال جاری، به 42 هزار و 333 یعنی 83 درصد رشد رسیده است، همچنین ضریب نفوذ روستایی در سال 57 صفر بود که وضعیت فعالی آن 6/13 است .
وی ادامه داد: همچنین روستاهای دارای مرکز تلفن ثابت در سال 76، 1400 عدد بوده که با وضعیت فعلی به 50/6 رسیده است . دفاتر پست روستایی فعال در سال 57، 942 دفتر بود که تعداد آن کاهش یافته و به 180 رسیده اما در مقابل 1958 نمایندگی پست روستایی در سال 57 به 3753 عدد در حال حاضر رسیده است .
وی خاطرنشان کرد: بنابراین از ابتدای انقلاب و جهت تحقق اهداف برنامه سوم عمده تلاش بر ارتباط رسانی تلفن ثابت به روستاها متمرکز بود . یعنی هر روستا حداقل یک تلفن برای ارتباط داشته باشد که این امر بسیار موثر بوده و موفق هم بوده ایم . این امر در رفاه و امینت مناطق روستایی بسیار موثر بوده است .
همچنین از سال 81 در چارچوب سند راهبردی مخابرات و برنامه های گام دوم ریاست محترم جمهوری افزایش ضریب نفوذ تلفن روستایی در دستور کار قرار گرفت نتیجه آن هم مثبت بوده است بطوری که ضریب نفوذ تلفن ثابت روستایی از 17/5 در ابتدای برنامه سوم به 6/13 در حال حاضر رسیده است .
معتمدی ادامه داد: طرح دیگری که در ارتباط با روستاها علاوه بر اهداف برنامه سوم پیشنهاد شده و به اجرا گذاشته شده ، طرح تجهیز ده هزار روستای کشور به ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی می باشد که اجرای این طرح عملا از سال 83 یعنی سال پایانی برنامه سوم آغاز گردید و بخش عمده آن در برنامه چهارم اجرا خواهد شد که سند راهبردی بخش نیز پیش بینی شده است .
وی افزود: افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها از 6/13 به بیش از 22 بعد از اجرای طرح، افزایش روستاهای دارای مرکز تلفن از 6150 به 10000، افزایش دفاتر پست روستایی از حدود 4000 به 10000، دسترسی مردم روستایی به خدمات بانکی که در حال حاضر بسیار ناچیز است به 10000 روستا، بهبود کیفیت ارتباطات روستایی با توجه به ارتقاء کیفیت شبکه انتقال روستایی خصوصا تجهیز آن ها به شبکه فیبر نوری از جمله دستاوردهای این طرح است .
وی مهمترین دستاورد این طرح را عملکرد آن به عنوان توسعه دولت الکترونیک در روستاهای کشور دانست و گفت: این دفاتر با استفاده از امکانات و تجهیزات پیش بینی شده و اتصال آن ها به شبکه اطلاع رسانی ملی (اینترانت) به عنوان پیشخوان دولت عمل می کنند و روستاییان از این طریق می توانند بدون مراجعه به ادارات در شهرها و یا مراکز استان بسیاری از امور اداری خود را در روستا انجام دهند .
همچنین اگر در نظر بگیریم که حدود 60 درصد رجوع مردم به ادارات برای گرفتن اطلاعات می باشد در می یابیم که فقط اطلاع رسانی مناسب چقدر می تواند در وقت، هزینه و سرعت کار در روستا مفید باشد واز تردد بیهوده روستاییان جلوگیری کند .
وی افزود: البته این شبکه علاوه بر اطلاع رسانی باید بخشی از امورد اداری را نیز از راه دور انجام دهد که در گام اول دستگاه ها و وزارتخانه هایی انتخاب شده اند که بیشترین ارتباط را با روستاییان دارند، لذا لازمه شکل گیری دولت الکترونیک در روستاها صرفا ایجاد این دفاتر و شبکه مخابراتی مناسب نیست بلکه ضروری است تا کلیه دستگاه های ذیربط، ساختار لازم برای این امر ار فراهم آورند و بانک های اطلاعات کامپیوتری را در دستگاه خود ایجاد نمایند .
معتمدی تصریح کرد: انتظار نداریم در شروع کار، دستگاه های ذیربط همه امور مربوط به روستاها را بتوانند از طریق شبکه سرویس بدهند ولی این انتظار را داریم که در شروع فعالیت در سال جاری هر دستگاه تعدادی از خدمات خود را از طریق شبکه ICT روستایی ارائه نماید


 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 2,184